Ondersteunen van stadsinitiatieven

Tilburgers zijn ontzettend creatief en begaan met de stad. Ze bedenken de mooiste initiatieven. In 2017 kozen wij een aantal initiatieven uit om te ondersteunen, namelijk:

Tilburg Trakteert

Tilburg kent ontzettend veel culturele evenementen, die afzonderlijk van elkaar worden georganiseerd maar gezamenlijk wel bijdragen aan het beeld over de stad. Vanuit die gedachte is Tilburg Trakteert ontstaan: een overkoepelende naam waar meerdere evenementen aan zijn verbonden, met als doel krachten te bundelen, de band tussen stad en bewoners te versterken en Tilburg meer op de kaart te zetten als evenementenstad. Tilburg Trakteert is een doorlopende campagne, waarbij de gemeente, Citymarketing Tilburg en VVV Tilburg samen posters, banners en social media-materialen creëerden om het aanbod van Tilburg Trakteert maandelijks onder de aandacht te brengen. Inmiddels herkent iedereen de kleurrijke en speelse stijl van deze posters en mupi’s. Citymarketing denkt mee over de vormgeving en bepaalt mede de inhoud (samen met Gemeente en VVV).

Stichting Straat

Stichting Straat werd in 2003 opgericht met als doel bewoners van Tilburg op een nieuwe manier naar hun woon- en werkomgeving te laten kijken. In 2017 organiseerde de stichting daartoe een culturele manifestatie over de Tuinstraat en aangelegen straten. Om de historische ontwikkeling van de Tuinstraat onder de aandacht brengen, werkte Stichting Straat samen met wijkcentra, bewoners, culturele instellingen, kunstopleidingen, gemeente Tilburg, stadsgidsen, historici en architecten. Belangstellenden kwamen op verrassende wijze in contact met een bijzonder stukje Tilburg, in de context van verleden, heden en toekomst.
De culturele manifestatie vormde ook aanleiding voor het boek ‘Tuinstraat: de verbinding’, inclusief speciaal ontwikkelde wandelingen door stadsgidsen (inclusief aandacht voor het ‘Mondriaan to Dutch Design’-themajaar) en vele publicaties in de media. Citymarketing heeft het mogelijk gemaakt om dit boek te schrijven, dat te koop is bij VVV en Gianotten. Daarnaast is intensief meegedacht over de wandelroute. De financiële bijdrage van Citymarketing was een kleine 40%.

Lowbudget familiekermis

In 2017 vond er voor het eerst een kermis plaats op Stappegoor. De insteek: een gezellige en laagdrempelige kermis speciaal voor Tilburgers, waar de ritprijzen niet hoger mogen liggen dan drie euro. Robert Martens, conciërge van het Koning Willem II College, bedacht het initiatief en benaderde kermisorganisator Frank Vale. Ook Gemeente Tilburg, Citymarketing Tilburg en de ondernemersvereniging Stappegoor haakten aan, waardoor het initiatief serieus kon worden uitgewerkt. De rol van Citymarketing bestond uit het ondersteunen van de organisatie en het intensief helpen bij het verbinden met belangrijke stakeholders in de stad ter ondersteuning en realisatie van het evenement. Er is een promofilm gemaakt en er is voor de algehele social promotie gezorgd.

De kermis trok maar liefst zevenduizend bezoekers en kreeg veel aandacht in de regionale media, waaronder diverse krantenartikelen en een filmbijdrage van Omroep Tilburg. De financiële bijdrage van Citymarketing ten opzichte van het geheel was een kleine 20%.

Jaarverslag 2017
Marketing Tilburg

Tivolistraat 4-6
5017 HP Tilburg

info@marketingtilburg.nl
www.marketingtilburg.nl

Marketing Tilburg
© Alle rechten voorbehouden