Ondernemen in en met Tilburg

We willen dat zoveel mogelijk bedrijven kiezen voor Tilburg. Daarom ondersteunen we projecten die hieraan een belangrijke bijdrage leveren, zoals ‘Internationaal bezoek’. Op 22 september 2017 bracht een delegatie uit China een bezoek aan Tilburg in het kader van de opening van de treinverbinding Tilburg-Rotterdam-China. Citymarketing ondersteunde de gemeente Tilburg in de promotie en de communicatie rondom dat bezoek door middel van het plaatsen van een artikel op Make it in Tilburg, social posts op kanalen Make it in Tilburg en Marketing Tilburg. Daarnaast is Citymarketing nauw betrokken geweest bij de opzet van Get Ahead in Europe en de totstandkoming van de toolkit. Zo is gebruik gemaakt van beelden van Citymarketing om de promofilm samen te stellen welke is getoond tijdens de openingsceremonie.

Om het vruchtbare ondernemersklimaat te onderstrepen en de (lokale) zichtbaarheid van bedrijven te vergroten is Bedrijf van de Maand in 2017 herkenbaarder ingezet. Dit werd gedaan met een eigen logo, een raamsticker voor het bedrijf en consequente uitingen online en offline. Ook werd vooraf aan de post van de video een teaservideo gemaakt om de kijker te informeren en betrekken. Promotie gebeurde via de eigen (social) kanalen van Citymarketing en Make it in Tilburg, via het LinkedIn-profiel van gemeente Tilburg, via Tilburg.com en via publicaties in onder andere de Tilburgse Koerier (structureel) en Stadsnieuws.

Nieuwe logo en spontane post door een van de Bedrijven van de Maand

Stijging aantal kijkers april en mei met 1000

Andere initiatieven rondom ondernemen in en met Tilburg betroffen:
De samenwerking met Tilburgse bedrijf Remoticom in verband met het RTL Z-programma Doe maar Duurzaam. Dankzij deze samenwerking kwam Tilburg prominent in beeld en werd de stad uitgebreid benoemd in de uitzending.

Opnames Doe maar Duurzaam bij Qlubhouse Tilburg

Video Doe maar Duurzaam, uitgezonden op RTL Z

Branding binnenstad

We hebben ook meegewerkt aan de verdere branding van de binnenstad. Zo speelden we een rol in de promotie en communicatie rondom de opening van de Frederiksstraat, de Hudson’s Bay en de nieuwe HEMA. We zetten hier onder andere Make it in Tilburg voor in, waar we een exclusief interview plaatsten met de CEO van HEMA. Ook investeerden we in een artikel over de binnenstad in LOCUS Magazine, samen met vastgoedbedrijf Wereldhave en gemeente Tilburg. Via Make it in Tilburg maakten en deelden we nieuwsberichten en social posts over de binnenstad.

We droegen bij aan de profilering van het Dwaalgebied en de ondernemers daar, met een deelname aan de uitzending van RTL Lifestyle Experience. Naast de landelijke televisie-uitzending bij RTL 4 en RTL 5 was er ook exposure via RTLXL.nl en de Facebookpagina (3.885 likes) en Twitter van RTL Lifestyle Experience. De financiële bijdrage van Citymarketing bedroeg 2000 euro wat 50% van de totale investering was. Alleen al op tv leverde de uitzending 100.000 kijkers op. De video over Tilburg mogen we tevens rechtenvrij gebruiken.

Samen met Wereldhave en gemeente Tilburg investeerde Citymarketing daarnaast in een uitgave van Locus Magazine, een bijlage bij het FD. De investering vanuit Citymarketing was 33,3%.

Behoefteonderzoek ondernemer

Citymarketing Tilburg heeft akkoord gegeven voor het laten uitvoeren van een kwantitatief onderzoek onder ondernemers. Dit onderzoek vond plaats in november en december 2017. De resultaten bieden meer inzicht in de overwegingen van ondernemers als het gaat om een vestigingslocatie en de informatie waar zij behoefte aan hebben. Dat helpt ons om met onze online en offline uitingen en samenwerkingen met andere partijen beter in te spelen op behoeften. In 2018 duiken we hier verder in samen met gemeente Tilburg, ook in het kader van de omnichannelstrategie.

Het landelijk uitvergroten van successen is ook een belangrijk item. In 2017 zetten we (0)13 makers van producten in de schijnwerpers door middel van een expositie, artikelen op Make it in Tilburg, online banners en advertenties via de Persgroep. Dit heeft zijn vruchten afgeworpen: een aantal makers is inmiddels landelijk bekend en/of heeft internationale exposure gekregen. Ook via de pagina ‘cases’ op Make it in Tilburg worden succesverhalen uitgelicht en gepromoot.

(inter)nationale aandacht voor Tilburgse makers

Dag van de Ondernemer op 17 november

De dag van de Ondernemer is een jaarlijks terugkerende dag, geïnitieerd door MKB Nederland. Op die dag worden ondernemers die lef en doorzettingsvermogen hebben getoond extra in het zonnetje gezet. Samen met partners zette Citymarketing Tilburg een mooi programma op rondom deze dag. We organiseerden een exclusieve rondleiding door Station 88 en reikten kaarten uit voor het businessevent dat op deze dag plaatsvond in samenwerking met Lead2Deal.

Ook maakten we in 2017 een start met videocontent met speciale partners. Samen met Wij zijn Tilburg bedachten we een concept voor zes video’s met ondernemers. En met Tiny Riot maakten we plannen voor een videoclip met een prominent Tilburgs bedrijf. Beiden projecten worden in 2018 gelanceerd.

Gezien de ontwikkeling van Station 88 in de Spoorzone hebben wij besloten om het wegwijs maken van ondernemers in honderd dagen te laten vervallen, en het meer onderdeel uit te laten maken van de functie van Station 88 zelf. We zoeken momenteel naar mogelijke samenwerkingen met Station 88, bijvoorbeeld bij het ontwikkelen van een welkomstpakket dat ondernemers fysiek moeten afhalen bij Station 88. Zo benadrukken we samen het onderscheidend ondernemersklimaat in Tilburg waarin samenwerken en verbinden centraal staan. In 2018 moet dit gereed zijn.

Jaarverslag 2017
Marketing Tilburg

Tivolistraat 4-6
5017 HP Tilburg

info@marketingtilburg.nl
www.marketingtilburg.nl

Marketing Tilburg
© Alle rechten voorbehouden