Intensieve samenwerking met Musea en Podia

Het afgelopen jaar zocht Citymarketing Tilburg naar manieren om de samenwerking met diverse kunstzinnige initiatieven en culturele instellingen te intensiveren.

Elsevier

We plaatsten in 2017 verschillende advertenties in de Cultuur-editie van de Elsevier over het Textielmuseum en De Pont. Lezers ontvingen ook korting voor een bezoek aan de musea. Met een bereik van ruim 382.000 lezers creëerden we zo extra aandacht voor deze culturele instellingen.

Anish Kapoor

De wereldberoemde Britse kunstenaar Anish Kapoor plaatste in september 2017 zijn 6.5 meter hoge werk ‘Sky Mirror’ op het voorterrein van het Tilburgse museum De Pont. Het kunstwerk was een cadeau aan de stad en het museum voor de kans die ze Kapoor in het begin van zijn carrière had gegeven. Citymarketing Tilburg genereerde nationale én internationale media-aandacht voor het bijzondere kunstwerk door deit via social media te promoten. In Nederland werden persberichten en social media posts overgenomen door landelijke media en het leverde een artikel op in de Financial Times.

Bezoekersaantallen

In 2017 trokken alle musea en podia gezamenlijk een recordaantal bezoekers. De bezoekersaantallen voor de Tilburgse musea werden gestimuleerd door kortingsbonnen van Ticket To Tilburg. Die ontvingen nieuwe inwoners in hun welkomstpakket. Maar we deelden de kortingsbonnen ook uit tijdens de Purple introductieweek van Fontys en de Vriendin Shopdag.

Training

Marketingmedewerkers van musea en podia kregen afgelopen jaar een training over communicatie op social media. Deze training zorgt ervoor dat de marketingactiviteiten gericht op het aantrekken van meer bezoekers naar Tilburg effectiever worden ingezet.

We Are Public

Ook leverden we een bijdrage aan We Are Public in Brabant. Dit ging niet alleen om een financiële bijdrage, maar ook om een persbericht en social content. Op 14 mei 2017 lanceerde We Are Public in Brabant. Leden van We Are Public betalen 15 euro per maand. Dat bedrag gaat direct naar allerlei soorten kunst- en cultuurinstellingen. Leden krijgen in ruil daarvoor gratis toegang tot de beste concerten, exposities, voorstellingen en films van Brabant.

Lustwarande

Sterrenbos de Oude Warande in Tilburg was het afgelopen jaar het decor van internationale sculpturen- en kunstprojecten. Sculptuurexpositie Lustwarande werd gepromoot door Citymarketing Tilburg. De campagne ging in augustus live en de online advertenties werden bijna 3,5 miljoen keer vertoond in Google. Ruim 7.500 keer werd er op de banners geklikt, die geïnteresseerden direct doorstuurden naar de website.

1920s Jazz campagne

Ten slotte hield Tilburg in december een influencers-campagne, met als doel om het imago en de naamsbekendheid van het Textielmuseum te vergroten onder de jongere doelgroep. Bij deze 1920s Jazz Age campagne zorgden zeventien influencers voor een totaal bereik van 408.247 mensen op Instagram. Deze influencers kregen van Citymarketing een verzorgd weekend in Tilburg, inclusief diner in restaurant Taste én een overnachting in het Mercure of Ibis hotel.

Begrijpelijkerwijs is Citymarketing een van de vele partijen die de musea en podia een warm hart toedragen. De financiële bijdrage van Citymarketing wordt geschat op een kleine 4%.

Jaarverslag 2017
Marketing Tilburg

Tivolistraat 4-6
5017 HP Tilburg

info@marketingtilburg.nl
www.marketingtilburg.nl

Marketing Tilburg
© Alle rechten voorbehouden