Doorontwikkeling webportaal ondernemers

Op 31 augustus 2017 lanceerden we het webportaal Make it in Tilburg tijdens de BOB Back to Business Borrel bij Auberge du Bonheur. Hier waren zo’n 750 ondernemers bij aanwezig. Voorafgaand aan de lancering stond alles in het teken van de doorontwikkeling van het platform, bijvoorbeeld de ontdubbeling van content, het toevoegen van Engelse teksten en het opzetten van een logische indeling voor de bezoeker. Een concreet voorbeeld hiervan is de homepagina, waar we een prominente plek inrichtten voor het Bedrijf van de Maand, naast nieuws, interviews en andere belangrijke content.

Om ondernemers via zoveel mogelijk kanalen te bereiken, hebben we ook social media-accounts aangemaakt en ingericht voor Make it in Tilburg: Twitter, LinkedIn, Facebook en Instagram. In zes maanden tijd kreeg het platform 531 volgers en 515 pagina-likes op Facebook, 65 volgers op LinkedIn, 203 volgers op Twitter en 184 volgers op Instagram. Het Facebook-bericht van het Tilburgse jongetje Luc die een brief schreef aan de baas van Tesla was met ongeveer 213.000 bereikte personen een groot (onverwacht) succes dat veel nieuwe volgers opleverde. Doordat Make it in Tilburg de eerste was die dit bericht publiceerde, leverde dat veel attentiewaarde en volgers op, én aandacht vanuit de landelijke media.

Het bericht bereikte zo’n 213.000 personen op Facebook

De doorontwikkeling van het webportaal omvatte ook het dynamisch maken van content. Dit houdt in dat er naast unieke content door onszelf gemaakt er ook gebruik wordt gemaakt van bestaande content van diverse partijen uit de stad. Dit gebeurde in samenwerking met partijen die deze content konden leveren, zoals Netwerk Brabant, Regio Business, Tilburg.com, bd.nl en de Rabobank. Daarnaast publiceerden we ook unieke content. Een mooi voorbeeld hiervan was het veel bekeken interview met de CEO van HEMA. De afwisseling van content trekt herhaalbezoekers en genereert traffic, wat weer resulteert in geïnteresseerde adverteerders (verdienmodel) voor de toekomst.

Een combinatie van eigen en gedeelde content zorgt voor variatie en meer bezoekers

Cross-mediale attentiewaarde is van groot belang voor het webportaal. Daarom vond de lancering plaats tijdens een groot netwerkevenement op 31 augustus, net na de zomervakantie. We combineerden de lancering met een showcase over ondernemen in de stad: een inspirerende expositie van dertien producten van Tilburgse makers. Uiteraard met een doorverwijzing naar het webportaal. De expositie was tot en met eind november te zien op diverse locaties van de Bonheur Horeca Groep en Biënnale Brabant. Daarna kreeg de expositie een vaste plek bij Hotel Mercure.

Zakenmagazines Regio Business en Netwerk Brabant besteedden aandacht aan de lancering van het webportaal, en veel instanties en stakeholders plaatsten in de aanloop naar de lancering een persbericht op hun website of namen het bericht mee in een nieuwsbrief. De bezoekersaantallen van de website vertienvoudigden daardoor, van 1.302 bezoekers in juli tot 11.633 in augustus 2017.

Voorbeelden van publicaties over de lancering van het platform

Ook na de lancering was er volop aandacht voor het platform. Tot en met het einde van het jaar verschenen er artikelen en advertenties in het Brabants Dagblad en Elsevier Magazine, en er was online bannering op sites van de Persgroep (landelijk).

Voorbeeld van een online banner en advertentie

Resultaten bannercampagne Persgroep

Sinds oktober 2017 werkt Citymarketing Tilburg intensief samen met Tilburg.com. Zij verzorgen, uiteraard in overleg met ons, de content voor de website en social media-kanalen van Make it in Tilburg.

Content voor Make it in Tilburg

Na de lancering van het webportaal hebben we het bezoekgedrag geanalyseerd. Op basis van die inzichten hebben we nog wijzigingen aangebracht om het portaal verder te optimaliseren. Zo kunnen bezoekers onder elk artikel een formulier invullen, waarmee ze aangeven geïnformeerd te willen worden over vestigen in Tilburg. Daarnaast krijgen ze nu meer opties voor relevante en gerelateerde artikelen, zodat ze meer in de informatie kunnen duiken en langer op onze website blijven. We hebben ook een tagmanager toegevoegd. Die maakt inzichtelijk welke externe links door een bezoekers worden bekeken. Interessante informatie!

Wat opvalt aan het bezoekersgedrag:
–  Meer dan de helft van de bezoekers van Make it in Tilburg bezoekt de website via zijn/haar mobiel.
– Bezoekers die de website via hun mobiel bekijken, klikken op aanzienlijk minder pagina’s dan bezoekers die de website vanaf een desktop bekijken.
– De helft van de bezoekers komt op de website via social media (waarvan het merendeel via Facebook).

Cijfers over de website in 2017

Jaarverslag 2017
Marketing Tilburg

Tivolistraat 4-6
5017 HP Tilburg

info@marketingtilburg.nl
www.marketingtilburg.nl

Marketing Tilburg
© Alle rechten voorbehouden